Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

The Zone of Interest Κριτική: Το μεγαλείο της ναζιστικής υποκρισίας


Παρακολουθήσαμε το βραβευμένο φιλμ και ήδη αγαπημένο από κριτικούς και κοινό, The Zone of Interest (Η Ζώνη του Ενδιαφέροντος), την επονομαζόμενη «ταινία της χρονιάς» και σας μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας. Ο Jonathan Glazer σκηνοθετεί με βασικές αλλαγές το ομώνυμο μυθιστόρημα του Άγγλου Sir Martin Amis και φέρνει στην οθόνη μας το βαθύτατο ιστορικό ζήτημα του Ολοκαυτώματος των Εβραίων, ως το πιο σιωπηλό ψυχολογικό θρίλερ της χρονιάς.

Στην υπόθεση μεταφερόμαστε στην Ναζιστική Γερμανία το 1943, όταν ο Ρούντολφ Ες - Rudolf Höss, διορίζεται επικεφαλής του στρατοπέδου του Άουσβιτς. Ο Ρούντολφ Ες με την οικογένεια του αυτομάτως μετακομίζουν στην περιοχή, αλλά όχι σε έναν απλό χώρο. Φτιάχνει την αγροτική του κατοικία ακριβώς δίπλα από το αιματηρά ιστορικό στρατόπεδο συγκέντρωσης του Άουσβιτς.

Εκείνος δουλεύει ασταμάτητα, ενώ η σύζυγος του επεξεργάζεται ενδελεχώς, με την πολύτιμη βοήθεια του πολυμελούς υπηρετικού προσωπικού της, όλες τις λεπτομέρειες του νέου τους σπιτιού, μόλις μια ανάσα από το πεδίο των σφαγών.



Το trailer της ταινίας με κέντρισε από την αρχή ώστε να δω την ταινία, καθώς υπάρχει διάχυτη η υποψία της υποκρισίας της τέλειας ζωής, ενώ στον διπλανό τοίχο, ο κόσμος δολοφονείται, όμως αυτό το οποίο «αντικρίζει» ο θεατής τελικά, στην ίδια την ταινία είναι ακόμα χειρότερο.

Στην Ζώνη του Ενδιαφέροντος δεν θα δείτε ούτε μια στιγμή βασανισμού, αιχμαλωσίας, θανάτωσης, αλλά θα υπονοείται ηχητικά καθ’ όλη την διάρκεια, και στις πιο αιχμηρές συνειδησιακά στιγμές. Στην ταινία θα βιώσετε όλες τις αντιθέσεις της πραγματικότητας, από εκείνες της πολιτικής άποψης, μέχρι εκείνες του ζωντανού δράματος της διπλανής «πόρτας».

Στο μεγαλείο της ναζιστικής υποκρισίας όπου οι άνθρωποι [των δυο αντικρουόμενων κόσμων] διακρίνονται, αναδεικνύονται, αναδομούνται, αποδομούνται, συνθλίβονται και επαναδιατυπώνονται, η φρίκη βρίσκεται ακριβώς εκεί στις λέξεις, στην «μεγάλη ιδέα» που κατακερμάτισε έναν ολόκληρο λαό, και όχι μόνο.

Σκηνοθετικά είναι συνεχείς οι σκηνές με προσήλωση στην οικογενειακή «θαλπωρή», αλλά με εντονότατο το ψυχικό φορτίο που έρχεται από εκείνο το «αντικείμενο» που διέρχεται, διόλου τυχαία. Επίσης, οι κλειστοφοβικές σκηνές απέδωσαν έξοχα την σχάση ανάμεσα στην αίγλη και την πραγματική ευτυχία.

Ακόμα πιο έντονες ήταν οι στιγμές όπου ο ήχος της υπονόησης, έρχεται με παύση της εικόνας και ένα έντονο χρώμα, πότε λευκό, πότε κόκκινο, παίρνει την θέση για να επανα-ορίσει την φράση: «ένα χρώμα, χίλιες λέξεις» και για να επανα-ορίσει (ξανά) την νέα έννοια του ιστορικού δράματος χωρίς βίαιες σκηνές.

Και είναι πολύ έξυπνο σκηνοθετικά, καθώς στο σήμερα, σχεδόν 81 χρόνια μετά το Ολοκαύτωμα των Εβραίων και με πληθώρα την πληροφορία σε ιστορικά ντοκιμαντέρ, ταινίες, σειρές, οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν δει ΠΟΛΥ εικόνα για την φρίκη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και δη για το Στρατόπεδο του Άουτσβις.

Το νέο στοίχημα που κέρδισε ο σκηνοθέτης ήταν να δείξει την υποκρισία της διεκπεραίωσης ενός διεστραμμένου ονείρου, με την αιώνια βία, εκείνης της απατηλής ΙΔΕΑΣ.

Τελικά, το Zone of Interest είναι ένα καταπληκτικό σιωπηλό, αργό, βαρύ ιστορικό-δραματικό θρίλερ για το Ολοκαύτωμα των Εβραίων που κρατάει την αγωνία του μέχρι τέλους. Προς το τέλος, αφήνει και δυο-τρία ερωτηματικά για την πορεία των πρωταγωνιστών που συνδέονται ξανά με τις επιπτώσεις του ιστορικού δράματος. Δεν μπορείς να σχετιστείς άλλωστε με το τέρας, εκτός και αν είσαι και εσύ ο ίδιος, φτιαγμένος από το ίδιο υλικό. Και αυτό είναι ενότητα, άλλης συζήτησης. Στις ελάχιστες στιγμές ανθρωπιάς που προσδίδει (συνομιλία Ρούντολφ με το άλογο) σε συνθλίβει εκ νέου [και αλίμονο εάν δεν το έκανε] με την υποκρισία της κανονικότητας του.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

17 Κλωστές σειρά: Είδαμε τα δυο πρώτα επεισόδια της σειράς που ήρθε για να μείνει

Οι «17 Κλωστές» είναι το νέο εγχείρημα του Σωτήρη Τσαφούλια (Έτερος Εγώ) που έχει κερδίσει κοινό και κριτικούς και βασίζεται στην αληθινή ιστορία του Αντώνη που σκότωσε όλους τους παρευρισκομένους του «λάθους» χωριού στα Κύθηρα. Και με αυτό εννοούμε ότι αλλού στόχευε και αλλού πήγε. Ο σκηνοθέτης που μας χάρισε τις καταπληκτικές ιστορίες μυθοπλασίας που πλέκουν το εγκώμιο της ελληνικής φιλοσοφίας και των μαθηματικών στο υπέροχο τηλεοπτικό και κινηματογραφικό σύμπαν του «Έτερος Εγώ», καταπιάνεται αυτήν την φορά με ένα αληθινό έγκλημα που συγκλόνισε όλο το πανελλήνιο. Παραμένει καταδικαστέο και τρομερά μοιραίο το συμβάν, ακόμα και εάν γνωρίζουμε ότι συνέβη μετά από μακροχρόνια ψυχική πίεση και βία προς το άτομο του. Όπως δήλωσε και ο ίδιος ο κ. Τσαφούλιας για τις «17 Κλωστές» της Cosmote TV: «Στην σειρά βλέπουμε πως η κοινωνία δημιουργεί το τέρας». Στην υπόθεση μεταφερόμαστε στα Κύθηρα του 1906, όπου ο νεαρός και φιλήσυχος Αντώνης (Πάνος Βλάχος) ζει πτωχικά αλλά υπερήφανα με τους γονείς τ...

Λίγα λόγια για τις ταινίες Matrix & Cloud Atlas!

Σαν σήμερα, 21 Ιουνίου γεννήθηκε η σεναριογράφος και σκηνοθέτις Lana Wachowski όπου μαζί με τον αδερφό της Andy Wachowski , δημιούργησαν την μεγαλειώδης σειρά ταινιών « The Matrix », καθώς και το εξαιρετικό, αναρχικό, ρομαντικό και μακροσκελή « Cloud Atlas » που συναντήσαμε το 2012 στους κινηματογράφους. Τα αδέρφια Wachowski είναι γνωστά για τις δημιουργίες τους που στηρίζονται στη ζοφερή πραγματικότητα της ανθρωπότητας με μια τεχνολογική χρήση που άλλαξε για πάντα την ιδέα που είχαμε στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας. Παραδείγματα πέρα από τις προαναφερόμενες ταινίες, είναι και τα δημιουργήματα: V for Vendetta, Ninja Assassin, Sense8, Speed Racer, Bound . Το κοινωνικό θρίλερ « The Matrix » που πυροδότησε πληθώρες κριτικές με θετικο-αρνητική βάση και θρησκειο-φιλοσοφικό υπόβαθρο αναλύεται εις βάθος μέχρι και σήμερα. Τίποτα από όλα αυτά όμως, δεν θα είχαν την ίδια αξία, αν το σενάριο δεν ήταν τόσο ποιητικό, αφαιρετικό και συνάμα καθημερινό και κατατοπιστικό. Η ισ...

Idiocracy

Idiocracy ... ♥ Σε μια άκρως κωμωδιακή χροιά εξελίσσεται η ταινία Idiocracy, αμερικανικής παραγωγής του 2006. Σε μία μίξη πραγματικότητας, φαντασίας και απίστευτης τεχνολογίας, βλέπουμε βαθμιαία την εξέλιξη του ανθρώπου στο πέρας του χρόνου, τις ανάγκες του, τις επιθυμίες και τις σκέψεις για το μέλλον. Ο Joe είναι ένας μέσος άνθρωπος που δουλεύει για την βιβλιοθήκη του στρατού. Δεν έχει κάτι ιδιαίτερο στο βιογραφικό του, ούτε προσπαθεί για τίποτα. Απλά κάθεται στο γραφείο του και κάνει την βάρδια του. Η Rita είναι μία νεαρή πόρνη η οποία έχει μπλεξίματα με τον «μάνατζερ» της. Και οι δυο τους, επειδή δεν έχουν οικογένεια, υποβάλλονται σε ένα άκρως απόρρητον τεστ, κατά το οποίο θα τους παγώσουν και θα τους ξυπνήσουν ένα χρόνο μετά. Αφού το πείραμα θεωρητικά πετύχει και ξυπνήσουν, άρα είναι ζωντανοί, οι υπεύθυνοι της εταιρίας αυτής θα παγώσουν και άλλους ανθρώπους για να εξυπηρετήσουν τις εκάστοτε ανάγκες της υπηρεσίας τους. Τι συμβαίνει όμως όταν ο Joe και η Rita βρίσκονται αντί για το 2...